Budget webshop; voor een dubbeltje op de eerste rij.

Budget webshop; voor een dubbeltje op de eerste rij.

In Nederland zijn we erg sterk in het zo goedkoop mogelijk inkopen. Werkt die methode ook bij het bouwen van een webshop?

Goedkoop koop is duurkoop

Tijdens de zomervakantie had de eigenaar van een bedrijf in kleine luxe consumentenproducten eens flink nagedacht over het succes, of eigenlijk het gebrek aan succes, van zijn webshop. Het bleek dat dit bedrijf al meer dan twee jaar bezig is met het opzetten, inrichten en verbeteren van een F2C (eigen productie) en B2C webshop. Helaas blijven de verkopen steken op een dermate laag niveau dat de investering die gedaan is niet opweegt tegen de opbrengsten. Dat heet in normaal Nederlands verlies draaien met een webshop. De klant vroeg mij om advies om te redden wat er te redden valt.

Het eerste dat ik heb gedaan, is het doormeten van de webshop om te kijken waar de grootste hiaten zitten. De techniek van deze webshop is dik in orde en de gebruikersvriendelijkheid is meetbaar goed. Bij nader onderzoek bleek dat de klanten het toch wel moeilijk was gemaakt om overzicht te houden, teveel verschillende artikelen in teveel verschillende groepen en heel veel opties en varianten. Kort gezegd, het is een zoekplaatje. Ook in het bestelproces zitten onnodig veel drempels waardoor mensen de kassa vaak niet eens halen.


Tot zover is deze webshop niet erg verschillend van menig andere webshop, dus alleen daar kan het niet aan liggen dat de verkopen achterblijven. Wat is er dan aan de hand?
Het blijkt dat dit bedrijf het leveren van voldoende productdata aan zowel de mens als de zoekmachines heeft onderschat. Een mooie productfoto met een korte tekst en wat zoektermen er bij is voldoende, werd gedacht. Een grote misvatting die ik veel vaker tegen ben gekomen.

Een meer fundamenteel probleem, is de software die gebruikt wordt voor deze webshop. Deze blijkt niet optimaal geschikt te zijn voor de handel van dit bedrijf. Ik heb daarom geadviseerd om over te stappen op een ander platform.

De eigenaar van dit bedrijf is blij met mijn goed onderbouwde en eerlijke advies en is inmiddels overgestapt op andere software en is nu druk doende om de productdata te herstructureren en te verrijken.

De moraal van dit e-commeceverhaal

Je kunt wel ergens een goedkoop open source software pakket downloaden, een webshop starten en denken dat je voor minder dan € 5000,- de wereld kunt veroveren, maar ieder weldenkend mens weet dat je met z'n bedrag ook geen gewone winkel kunt starten. En dat, zonder e-commercekennis en ervaring, is gegarandeerd een proces van proberen en falen.
Online handel maken is een serieus vak en een specialisme dat je er blijkbaar niet even bij doet.

Heb jij ook een webshop en wil je meer handel maken? Bel mij dan voor geheel vrijblijvend advies 06 1969 6627. Mailen mag ook info@euria.nl

Geplaatst 21-08-2017 door Michael Sonder 331
Prev
>