e-marketing |conversieratio

e-marketing |conversieratio

Wat is een goede marketing/conversieratio? Een goede marketing/conversieratio betekent met minimale marketingkosten een hoge conversie.  De marketingpraktijk van vandaag is gericht op zo veel mogelijk publiek naar de winkel te trekken in de hoop dat er een paar verkopen uit komen. Het resultaat: maximale marketingkosten en een lage conversie. Wat je eigenlijk wil als marketeer en bedrijf is zo veel mogelijk mensen iets verkopen en een trouwe en groeiende klantengroep opbouwen.

Vergelijking fysieke winkel met webshop

Stel nou dat jouw webshop een gewone winkel zou zijn? Je ziet dat mensen massaal langs jouw etalage lopen en dat er maar een relatief klein aantal is dat heel even achter de voordeur komt kijken en dan snel weer vertrekt. Dan heb je die persoon niet kunnen begroeten en kunnen vragen waarmee je hem of haar van dienst kunt zijn.
Als echte winkelier zou ik dan toch even achter mijn oren krabben en kijken hoe ik de klant dan wel over de drempel kan halen.

Verkopen via een webshop werkt volgens mij niet fundamenteel anders dan verkopen via een fysieke winkel. Op de eerste plaats wil je klanten in je webwinkel hebben producten of diensten verkopen en een goede service leveren. Positieve ervaringen worden gedeeld met familie, vrienden, collega’s, mensen op de vereniging of club en andere kennissen. Zo bouw je betrouwbaar en gestaag groeiende klantenkring op.

Persoonlijk delen gaat lang niet altijd via social media en reviews maar vaak gewoon via een gesprek van mens tot mens, via mobiel, Whatsapp of e-mail. Als marketeer heb je op die communicatiekanalen geen zicht. Als de mensen jouw webshop niet goed genoeg vinden, zullen ze dat alleen in uiterste gevallen met je delen. Je hebt dus maar een deel van wat jouw publiek over jouw webshop te zeggen heeft in beeld en dat is vaak nog een verwrongen beeld ook.

De uitdagingen van een marketing manager

Als marketing professional wil je graag resultaat zien en liefst snel. De verkoopresultaten van jouw bedrijf wil je een flinke duw in de goede richting geven, maar op de één of andere manier merk je dat die inspanningen steeds meer energie, kennis, tijd en geld kosten.

De grote webshops met veel marketingbudget kunnen met advertenties bij Google een A1 winkellocatie kopen. Waar blijf jij met jouw webshop dan? Hoeveel zin heeft het om veel geld aan SEO/marketing uit te geven? Die A1 plek op pagina 1 in Google krijg je meestal toch niet of maar voor even, tenzij je in een niche van de markt zit.
Eigenlijk scoor je alleen nog in Google door met AdWords advertenties en Google shopping een plek te kopen. Google vraagt steeds meer gegevens aan jou en daar ben je dan als e-marketeer dagelijks meer tijd aan kwijt.

In de praktijk zie ik vaak dat webshops een (beetje) achter lopen op de online verwachtingen van de klanten. Ondertussen heeft de marketingafdeling zwaar betaalde voor promotie van de producten of diensten.

Wat kun je doen om te zorgen dat jouw klanten tevreden zijn over het winkelen in jouw webshop?

Even voor de beeldvorming. De meeste webshops hebben een etalage (homepage) en categoriepagina’s (winkelschappen) en producten (productpagina’s). Webshops zien er net als in onze fysieke winkelstraten overal ongeveer het zelfde uit. De beleving van de klant is dus ook overal ongeveer gelijk. Zorg er voor dat jij wel opvalt met een presentatie die aansluit bij de wereld van jouw klanten.

De kracht van stevige marketing

Doe iets origineels dat past bij jouw bedrijf en spreek jouw klanten persoonlijk aan. De kans is groot dat ze jouw webshop dan wel onthouden en gratis en voor niks aan anderen vertellen dat ze jouw webshop mooi en handig vinden. Bij deze aanpak verschuif je budget van advertentiekosten naar het verstevigen van jouw digitale kanalen.


Mijn tips voor goede e-marketing:

  • Besteed minder geld aan e-marketing
  • Verbeter de gebruikersvriendelijkheid specifiek voor jouw klanten/klantgroep
  • Maak jouw webshop snel en vooral snel voor mobiel en tablet
  • Vertel een echt persoonlijk verhaal bij jouw producten of diensten (wij zijn mensen)
  • Geef wel alle productkenmerken gestructureerd mee (http://schema.org/), maar niet te prominent
  • Ververs jouw etalage dagelijks, internet is sneller dan een gewone winkel
  • Lever persoonlijke service en goede after sales
  • Maak winkelen in een webshop voor consumenten (B2C) visueel aantrekkelijk!

Wil jij je marketing/conversieratio verbeteren?
De eerste 5 bezoekers van dit blog krijgen van mij gratis en zonder verdere verplichtingen een webshopanalyse. Dat mag ook een analyse van de webshop van de concurrent zijn.
Met de uitkomsten van deze analyse kun je meteen jouw marketing/conversieratio verbeteren.

Vraag nu jouw gratis analyse aan.

Aanvragen >

Geplaatst 01-11-2017 door Michael Sonder 737
Prev
>

Geen producten

To be determined Verzending
€ 0,00 Totaal (incl. btw)

Bestel nu >