E-commerce trends 2018

E-commerce trends 2018

Wat zijn de e-commerce trends voor 2018? Het begin het jaar is een mooie tijd om de balans voor de webwinkel op te maken en vooruit te kijken naar de e-commerce ontwikkelingen die komen gaan.

Online kansen voor 2018

Een korte terugblik op de ontwikkeling van e-commerce
In de afgelopen 20 jaar heb ik de ontwikkeling van e-commerce voor en achter de schermen zien groeien. Ik kan me nog herinneren dat eind jaren ‘90 de eerste betaaltransacties via een basale webshop mogelijk werden. Dat was niet meteen een succes. Liever wilden de eerste klanten een pakketje onder rembours ontvangen. Dan wisten ze op zijn minst zeker dat de spullen geleverd werden. Hoe anders gaat het bestellen en betalen nu en wat kunnen wij leren van de geschiedenis om onze elektronische handel in 2018 actueel te houden?

Terugkijkend op 20 jaar e-commerce vind ik mijzelf een oude rot in het e-commerce vak. In de markt denkt men vaak dat ik een rottige oudere ben, een e-commerce dinosaurus.
Soms is het toch wel handig om lang in het e-commerce vak te zitten. Op basis van de geschiedenis zie ik een aantal trends die veelbelovend zijn maar ook disruptief voor de markt. De beslissers binnen bedrijven hebben twee keuzes, doen wat iedereen al lang doet en hopen dat het allemaal niet zo’n vaart loopt of vroegtijdig trends onderkennen en hierin meegaan.

De importeur en groothandel zijn bijna dood
De ontwikkeling van het in elkaar schuiven van de bedrijfskolom, waarbij het aantal schakels in de keten steeds minder wordt, is een trend die zich snel ontwikkelt. Fabrikanten leveren direct aan bedrijven en gelijktijdig aan consumenten, F2B en F2C. De ouderwetse importeur of groothandel gaat zijn rol verliezen om dat zij geen enkele meerwaarde meer kunnen leveren. Feitelijk zijn het bedrijven geworden die alleen nog de distributie voor hun rekening nemen en daar relatief hoge marges voor rekenen. De druk op de markt van grote handelsplatformen als Alibaba en Amazon wordt met de dag groter. Zodra deze bedrijven hier in Europa de distributie georganiseerd hebben, is het heel snel over voor een groot aantal bestaande bedrijven.
Of dit een somber vooruitzicht is? Nee, juist nu is de tijd om stappen te zetten en je bedrijf toekomst bestendig te maken en snel resultaat te behalen op de inspanningen die je doet.


Wat wil jouw klant niet?
Met regelmaat kom ik nog op websites van grote bedrijven die de prijzen communiceren door middel van een vaak lange PDF. Dan denk ik, hebben die mensen nog niet door dat we bijna in 2018 leven? Binnen drie seconden heeft de potentiële klant een veel beter alternatief gevonden via Internet.
Dat is een open deur, maar wel een deur waar de klanten massaal door weglopen.

Wat wil jouw klant wel?
Jouw klant wil snel en volledig geïnformeerd worden over het product of dienst die je levert en weten wat de meerwaarde is die jouw bedrijf toevoegt. Service en echte persoonlijke communicatie met de klant zijn daarbij belangrijke onderscheidende factoren die in eerste instantie geld kosten, maar er wel voor zorgen dat jouw bedrijf overleeft.

De webshop van 2018
Webshops gaan er het komende jaar anders uitzien. Dat mag ook wel, want de afgelopen 20 jaar is de standaard webshop blijven hangen op het weergeven van rijtjes met producten en het uitlichten van afzonderlijke producten. Het design van webshops mag dan wel iets beter zijn geworden, maar het blijven in basis eenvoudige opsommingen van producten als in een gepimpte PDF met een paar aardige functies om hier in te zoeken en te bestellen.

De trend voor 2018 is dat de snelheid en het gemak van het zoeken in een webshop fors omhoog gaat. Dat zoeken en vinden kan alleen als er voldoende productdata is om op te zoeken. Bij veel bedrijven ontbreekt die extra productinformatie nog. Bedrijven die investeren in het opbouwen van productdata bouwen aan waarde die te kwantificeren is. Met andere woorden, productdata draagt enorm bij aan de waarde van je bedrijf.

Productdata verstoppen binnen je bedrijf en in de hoofden van je medewerkers is passé. Deel zo veel als mogelijk wat je weet over jouw producten, diensten en vergeet niet te vertellen wat jouw bedrijf zo specifiek maakt. Dat geeft bestaande klanten meer vertrouwen, voorkomt dat ze om zich heen gaan kijken en het trekt daarnaast nieuwe klanten aan.
Maak offline meer contact met je klanten en betrek jouw klanten online meer bij jouw bedrijf. Luister naar jouw klanten en nodig ze uit om mee te denken en laat publiekelijk zien dat je die medewerking waardeert en er vorm aan geeft in jouw webshop.
Via een goede e-commerce strategie kun je veel meer klanten bereiken dan ooit tevoren. Zoek de samenwerking met jouw leveranciers en benader de klanten samen met een passende omnichannelstrategie.

Ik wens je goede zaken voor 2018.

Geplaatst 01-01-2018 door Michael Sonder 522
Prev
>

Geen producten

To be determined Verzending
€ 0,00 Totaal (incl. btw)

Bestel nu >