Kijk op de kijkshop

Kijk op de kijkshop

Met de Kijkshop valt de zoveelste winkelketen om. De webshop van de Kijkshop heeft het bedrijf niet kunnen redden en de beoogde opvolger kijkbijmij.nl is inmiddels niet meer bereikbaar. Wat valt hiervan te leren?

Van Kijkshop naar Koopshop

Dat er in webshopland iets mag gaan veranderen is wel duidelijk, want de eerste webshops die we zagen verschijnen op het wereldwijde web hadden een uitstraling en opbouw zoals we die we vandaag de dag nog zien. Hier en daar zijn wel wat verschillen tussen webshops waar te nemen, maar in grote lijnen lijken alle webwinkels op elkaar. Voor het webwinkelende publiek maakt het dan ook niet uit bij welke webshop gekocht wordt (geen klantenbinding). De belangrijkste criteria bij het vinden en kopen via een webshop zijn:

1.) Prijs

2.) Gratis verzending

3.) Leversnelheid/leverbetrouwbaarheid


Meer beleving tijdens het webwinkelen geeft webshops een boost in omzet. In dat opzicht ben ik het helemaal eens met Björn Serving, de oprichter van het beoogde nieuwe e-commerce concept van de Kijkshop: kijkbijmij.nl.
De vraag is of het winkelend publiek meer wil? Als je alles bij het oude laat, stimuleer je de bezoeker niet om (extra) aankopen te doen. Als je met een schokkend nieuw concept komt, is het te veel wennen voor de consument en loop je commercieel risico.


Cor Molenaar
zei over kijkbijmij.nl dat het P2P-principe (klanten adviseren klanten) een nog niet bewezen concept is. Het is dus nog maar de vraag of dat idee inderdaad iets gaat worden.De eerste poging lijkt in ieder geval de start niet te hebben gehaald.


De ontwikkeling, of zo je wilt de neergang van de Kijkshop is te vergelijken met de ontwikkeling van webshops zoals we die nu kennen. Een periode van bloei, stagnatie, neergang en uiteindelijk een stille dood.
Als je wilt voorkomen om in de zelfde val te lopen als de Kijkshop, dan is het zaak om te blijven ontwikkelen en vooral te blijven kijken wat de consument specifiek van jouw webshop verwacht. Eigenlijk zijn webshops nu niet veel meer dan een virtuele etalage met producten en een summiere beschrijving van het product en lijken webshops op winkelen bij de Kijkshop.


Afgelopen jaar hebben wij samen met een fabrikant/importeur/groothandel een aantal winkeliers en consumenten, gekeken naar wat de consument prettig vindt en wat gelijktijdig van toegevoegde waarde van e-commerce is. Hierbij geeft de consument aan niet meer producten te willen zien, maar wel meer informatie over het product:

  • product herkomst
  • het gebruik van het product
  • goede vergelijkingen tussen gelijkwaardige producten
  • levensverwachting van het product
  • de kwaliteit van het product 
  • de beweegredenen van het bedrijf om dit product aan te bieden
  • hoe de service wordt gegarandeerd, vooral de afhandeling van retouren en terugbetaling.

Geen bedrijf is het zelfde en producten zijn niet altijd 1:1 vergelijkbaar. De service van bedrijven verschilt en zo ook de doelgroep. Als je weet wie je klanten zijn, maak dan echt contact met die klanten op een persoonlijke manier. Meer luisteren en minder zenden.


Als bedrijf zit je er niet op te wachten om veel energie te steken in het verrijken van productgegevens in bredere zin. Dat kost immers inzet van mensen en de omzet blijft gelijk. Op de korte termijn is dat juist, maar het opbouwen van productdata draagt sterk bij aan de waarde van het bedrijf en geeft enorm veel mogelijkheden om meer business te maken.

Wil je als bedrijf, groot of klein, in de voorhoede van al het internetgeweld gezien en gewaardeerd worden door je klanten, dan is het wellicht verstandig om breder aan de slag te gaan op het wereldwijde web en de samenwerking te zoeken met de fabrikant, leveranciers, wederverkopers, klantgroepen op social media, transporteur, vakspecialisten en wie verder een bijdrage levert in jouw markt en aan jouw bedrijf.
Samen sta je sterk en een goede omnichannelstrategie kan daar enorm goed bij helpen.


Als je na het lezen van bovenstaande wilt weten waar jouw kansen met een webwinkel liggen, neem dan gerust even contact met ons op.

Geplaatst 05-02-2018 door Michael Sonder 265
Prev

Geen producten

To be determined Verzending
€ 0,00 Totaal (incl. btw)

Bestel nu >