Het failliet van stenen winkels

Het failliet van stenen winkels

Steeds meer winkels staan leeg, gapende open etalages met een poster Te Huur en wat rommel of op z'n best een etalageruit beplakt met een saaie sticker is het enige dat rest. De vergane glorie van de fysieke winkel.

Lang leve de webwinkel!

Wij horen vaak dat een ondernemer graag een graantje meepikt van de booming internet business. Een beetje zichzelf respecterend bedrijf moet dan ook een webwinkel hebben, toch?

De omzet in webwinkels neemt elk jaar met grote stappen toe. Veel bedrijven wagen zich aan een webwinkel, om er vaak na een jaar achter te komen dat het bouwen, inrichten en onderhouden van een webwinkel nog niet zo eenvoudig is als gedacht. De verkopen vallen tegen en dekken de kosten niet.

Ondernemers vergissen zich vaak in wat er allemaal bij komt kijken om "even" een webwinkel in te (laten) richten. Het lijkt zo gemakkelijk, even de producten en de foto's in de webshop zetten, betaalmethode installeren en de klanten stromen binnen ... Niet dus.

Wat maakt een webwinkel dan een goede webwinkel? Het antwoord is data, data en nog eens data! Inhoud voor zowel de bezoekers en klanten. Dat zijn mensen. Daarnaast is er gestructureerde inhoud nodig voor de zoekmachines Dat zijn machines. En dat verschil realiseren veel mensen zich niet.

Om een mooi voorbeeld te geven. Stel je voor je wilt een fysieke winkel beginnen. Dan kun je niet volstaan met een paar schappen waar je eenvoudig maar wat doosjes neerlegt en het de klant laat uitzoeken, in het donker. Want er zal verlichting moeten branden, de verwarming moet aan en een kassa is ook wel handig. De etalage moet er aantrekkelijk uitzien en het personeel komt niet gratis voor je werken. Om maar een paar dingen te noemen.

Wat is de investering van een webwinkelier in vergelijking met een fysieke winkel? Met een paar duizend Euro kom je niet ver. Net als in de gewone winkel heb je kosten. Alleen de huur op jaarbasis is al een enorme som geld en dan heb je nog geen inventaris en alle vaste lasten komen er ook nog eens bij. Waarom zou een webwinkel dan wel goedkoop kunnen?

Nog maar vijf jaar geleden had je nog kans om met een bescheiden webwinkel iets te bereiken, maar die tijd is echt voorbij. Zoekmachines vragen jou om relevante inhoud en een aantoonbaar netwerk op het wereldwijde web. Stel je de zoekmachines teleur door niets aan de zoekmachine-optimalistatie (SEO) te doen, dan gaan ze jou niet belonen door je een hoge ranking te geven.

De ranking in een zoekmachine werkt als een piramide. Alleen de ondernemers die serieus werk maken van het produceren van voldoende data mogen op pagina 1 of 2 van Google staan, zo lang het duurt. Want als de concurrent er een schepje bovenop doet, staat jouw webwinkel zo weer een paar pagina's lager. Het is een kwestie van continu bijhouden van je webwinkel, anders verstoft het, net als in een gewone winkel.

Als je na het lezen van bovenstaande wilt weten waar jouw kansen met een webwinkel liggen, neem dan gerust even contact met ons op.

Wil je weten hoe jouw webshop werkelijk presteert? Laat jouw webwinkel dan hier doormeten.

Geplaatst 10-03-2017 door Michael Sonder 987
>

Geen producten

To be determined Verzending
€ 0,00 Totaal (incl. btw)

Bestel nu >