Mooie plaatjes vullen geen gaatjes

Mooie plaatjes vullen geen gaatjes

Ik zie vaak dat er relatief veel aandacht uitgaat naar een mooi design van de webshop en dan houdt het al snel op. Ter vergelijking; bij een stenen winkel zet je ook niet een mooie pui neer om de klant binnen te laten verdwalen in een zoekplaatje.

Mooie plaatjes vullen geen gaatjes

Een goed design stopt waar gebruikersvriendelijkheid begint

Grafisch vormgevers en webdesigners hebben veel oog voor beeld en detail. Als het gaat om gebruikersvriendelijkheid laten ze het vaak afweten. Niet verwonderlijk, ieder zijn vak. Waar ik altijd voor pleit is een goede balans tussen een design en gebruikersvriendelijkheid. Minder mooi maar functioneel beter. Hoe iets dat complex is toch eenvoudig gebracht kan worden, kun je zien op passepartoutwebshop ppwinkel.nl

Balans tussen design en usability

Een design kun je zien en usability kun je meten. Naast het meten van gebruikersvriendelijkheid ontkom je er niet aan om heel goed te weten wie je klanten zijn en wat ze van jouw webshop verwachten. Een webshop voor particulieren (B2C) vraagt een andere opzet dan een webshop voor bedrijven (B2B). Bij een B2C webshop kun je gemakkelijk inspelen op beleving om de klanten zo veel mogelijk minuten in de webwinkel te houden. Bij een B2B webshop wil dat de klanten juist zo snel en eenvoudig mogelijk producten kan bestellen.
De route die een klant aflegt in de webshop is dus verschillend per doelgroep, per bedrijf en als je het heel goed wilt doen in B2B zelfs per gebruiker. Een inkoper heeft bij voorbeeld andere wensen en rechten dan een onderhoudsmonteur.

Doe de gebruikersvriendelijkheidstest!

Een goede praktische test om te kijken of het design van jouw webshop en de gebruikersvriendelijkheid elkaar versterken kun je zelf uitvoeren. Het doel is om dit product binnen drie klikken in je winkelwagen te krijgen.

Kies een willekeurig product en vraag een paar mensen buiten jouw bedrijf, een klant en iemand uit je gezin en vrienden om dat zelfde product te bestellen. Beter nog is het om kinderen (8-12 jaar) te vragen dat product te bestellen. Zij voeren deze opdracht altijd heel goed uit omdat ze niet teveel denken maar intuïtief doen.
Ga bij de besteltest wel zelf naast de besteller zitten en kijk wat er gebeurt.

Geef geen aanwijzingen en geen commentaar en geen hulp. Kijk alleen en schrijf desnoods op wat je opvalt.

Deze design/usabilitytest klinkt heel simpel, maar je zult verbaast staan van de uitkomsten. Wedden dat deze usabilitytest nieuwe inzichten geeft?!
Op basis van wat je te horen en te zien krijgt, kun je snel de nodige aanpassingen in de webshop door voeren?

Wil je laten meten hoe goed de gebruikersvriendelijkheid van jouw webshop is? Klik dan hier

Als je na het lezen van bovenstaande wilt weten waar jouw kansen met een webwinkel liggen, neem dan gerust even contact met ons op.

Geplaatst 02-06-2017 door Michael Sonder 172
Prev
>