MKB heeft online kansen

MKB heeft online kansen

Maar 16% van het MKB heeft anno 2017 een webshop*. Dan te bedenken dat volgens onze cijfers maar 5% van alle webshops naar behoren presteert. Met een snelle rekensom kom ik dan uit op een paar duizend MKB-webwinkels in Nederland waar ook echt omzet uit wordt gehaald. Wat moet je weten om in het rijtje van de 5% succesvolle online bedrijven te komen?



Fictie

In mijn gesprekken met heel uiteenlopende MKB-ondernemingen komt het beeld naar voren dat zij erg tevreden zijn met de eigen online verbinding met het internet. Email is nog steeds een verworvenheid die de ondernemers graag noemen om aan te geven hoe goed ze met de tijd mee zijn gegaan. WOW, ik ben dan diep onder de indruk, echt waar. Sommige MKB-ondernemers hebben zelfs een heuse webwinkel. De verwachtingen van de omzet die de webshop (op termijn) gaat opleveren, zijn vaak hooggespannen.



Werkelijkheid

Hoe anders is de harde werkelijkheid? Het aantal bedrijven in Nederland dat online de zaken goed op elkaar heeft afgestemd en de webwinkels die ik tegenkom en in onze onafhankelijke metingen goed presteert, is bij wijze van spreken op de vingers van twee handen te tellen.

Wat is er aan de hand?
Een voorbeeldje. Vorige week had ik een gesprek over de online activiteit van een redelijk groot bedrijf in de handel in meerdere Europese landen. Zij hebben een webshop met heel summiere artikelgegevens. Verder is het voor de klanten zo moeilijk mogelijk gemaakt om (snel) te bestellen en via tablet en mobiel is het al helemaal geen doen. Klantspecifieke prijzen worden per e-mail, daar heb je hem weer, en in persoonlijk overleg vastgelegd met de klanten en financieel los van de webshop verwerkt.
Op de vraag waarom zij zo omslachtig handelen, zeiden ze dat ze op die manier controle hebben en houden. Hieronder ligt naar mijn mening angst voor het onbekende grote internet en een behoorlijk gebrek aan kennis en inzicht van e-commerce. Verder is er angst dat klanten afhaken als er overgeschakeld wordt naar bestellen via de webshop.

Omdat dit bedrijf er toch wel achter was gekomen dat de omzet niet echt uit het online kanaal komt en de verwachtte online groei ook uitblijft, werd mij om advies gevraagd voor het hervormen van de webshop. Ik heb deze mensen proberen uit te leggen dat een webshop anno 2017 niet te vergelijken is met een webshop uit 2007. Die ontwikkeling is zo snel gegaan en er zitten inmiddels zoveel functies in een webshop dat het een wereld op zich is. Dat nog afgezien van de kennis die je nodig hebt om een webshop naar behoren in te richten (verantwoord en volledig te vullen) en het JOUW klanten het naar de zin te maken. Anders gezegd, hoe je online minimaal standaard service kunt verlenen aan je klanten op een manier zoals je dat vroeger off line gewend was te doen. Het helpt dan niet om de achterdeur naar het zakendoen uit de vorige eeuw nog wagenwijd open te houden.
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat veel bestaande zakelijke klanten, vooral in het buitenland, snel over te halen zijn om via een webshop te bestellen. Toch zou ik deze klanten langzaam laten wennen aan online bestellen, daar moeite in steken en ze desnoods met een acceptabele korting over te halen om meer online te bestellen.

Maar ja, wat de MKB-boer niet kent, dat eet hij niet. Dit bedrijf had zo zijn eigen werkelijkheid en liet mij weten dat ze 100% functionaliteit wilden en dat ook nog eens specifiek afgestemd op hun bedrijf en hun markt. Alle inspanningen van duizenden programmeurs, online specialisten en honderden manjaren wereldwijd ten spijt, kiest dit bedrijf er voor om zelf een online platform te laten bouwen. Immers, een goede programmeur bouwt toch wel even snel een webshop? Zelfs in 2007 was dat al niet meer het geval, maar dat besef kreeg ik niet tussen de oren van dit bedrijf.



Perspectief

Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 35.000 webwinkels actief waar geen fysiek bedrijf achter zit dat via andere dan de online kanalen verkoopt. Dat aantal online bedrijven neemt met de dag toe. Zie hier wat er gebeurt. De online omzet neemt af bij de traditionele MKB-bedrijven en zij zien die omzet naar bedrijven wegvloeien die online sneller en slimmer opereren.

Wat het voor het MKB nog erger maakt, is dat iedereen bij Alibaba.com en andere grote handelsplatformen in het buitenland kan bestellen. Het is nog even wachten en dan openen deze internetreuzen distributiecentra in Europa en is de laatste drempel, snelle levering, verleden tijd.
Het MKB kan denken dat die online storm wel overwaait, maar dan heeft het MKB nog geen rekening gehouden met het indikken van de bedrijfskolom. Klanten kunnen steeds vaker gewoon online direct bij de fabriek bestellen (F2B en F2C) en krijgen meteen veel betere prijzen dan wanneer het via een importeur, groothandel en/of detailhandel loopt.



Aanbeveling

Als ik het nonline-MKB een bescheiden advies mag geven, zou ik als de donder serieus werk gaan maken om aan te haken bij de online ontwikkeling van dit moment, hier serieus budget voor vrijmaken en de hele organisatie hierop aanpassen. Het is 5 minuten voor 12 en de internettijd loopt sneller dan de gewone tijd.
En oh ja, goede moderne webwinkelsoftware is al uitgevonden dat hoef je niet zelf meer te doen. Zelfs de beste MKB-onderneming van Nederland kan het bouwen van een goede moderne webshop niet meer betalen.

Kijk goed wat er aan webshop software in de markt is, kijk hoeveel van die functies je moet, en kunt gebruiken en kijk hoe je die zaken die ontbreken op een andere manier ingevuld kunnen worden. Dat kan soms heel eenvoudig door je bedrijfsprocessen iets aan te passen.

Wil jij goed en eerlijk advies over wat online voor jouw MKB-bedrijf kan betekenen? 

info@euria.nl/contactformulier

Telefoon: 06 1969 6627

Email: info@euria.nl.



Ik wens jou goede online zaken!



* Lees de online marketing monitor 2017 van KANTAR TNS in opdracht van DTG.

Geplaatst 12-07-2017 door Michael Sonder 340
Prev
>